Булінг – це агресивна і вкрай неприємна свідома поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої дитини, що супроводжується регулярним фізичним і психологічним тиском та є гострою проблемою сучасності.
Найбільш розповсюдженим є психологічний і фізичний булінг. Проте, як наслідок поширення ролі комунікаційних технологій: телефонного зв’язку, Інтернету та соціальних мереж, з’являється новий вид цькування – кібер-булінг.Тому надзвичайно важливим є небайдужість батьків до своєї дитини і постійне відстежування ситуації – настрою і стану дитини. Крім того, не варто забувати про тісний контакт із класним керівником, налагодження комунікації з іншими батьками в класі.Якщо Ви помітили, що:· у дитини немає друзів;дитина боїться іти до школи;має низьку самооцінку;у дитини з’являються зіпсовані речі;дитина сама наносить собі ушкодження;сумна після спілкування у соціальних мережах та ін.– поговоріть із дитиною, вислухайте та допоможіть вирішити проблемну ситуацію.
Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфеденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти
1. Заяву про випадки булінгу у закладі освіти має право подати будь-який учасник освітнього процесу.
2. Заява подається керівнику закладу освіти відповідно до Закону України «Про звернення громадян».
3. Здобувач освіти, який став свідком булінгу у школі, зобов’язаний повідомити про це вчителя, вихователя, психолога або безпосередньо керівника закладу освіти .
4. Педагог або інший працівник закладу освіти, який став свідком булінгу або отримав повідомлення про факт булінгу від здобувача освіти, який був свідком або учасником булінгу, зобов’язаний повідомити керівника закладу освіти про цей факт.
5. Керівник закладу освіти має розглянути звернення.
6. Керівник закладу освіти створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з’ясовує обставини булінгу.
7. Якщо випадок цькування був єдиноразовим, питання з налагодження мікроклімату в дитячому середовищі та розв’язання конфлікту вирішується у межах закладу освіти учасниками освітнього процесу.
8. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
9. Здобувач освіти може звернутись на гарячу лінію ГО «Ла Страда - Україна» з протидії насильству в сім’ї або із захисту прав дітей; до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді; Національної поліції України; Центру надання безоплатної правової допомоги. Після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу. Керівник закладу освіти має розглянути таке звернення та з’ясувати всі обставини булінгу.
Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)
1.У день подання заяви видається наказ по закладу освіти про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб.
2. Наказом по закладу освіти створюється Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) за участі педагогічних працівників, практичного психолога школи, батьків потерпілого та булера, керівника закладу, інших зацікавлених осіб.
3. Уповноважена особа закладу освіти у 3-денний період з моменту отримання заяви скликає засідання Комісії з розгляду випадків насильства, булінгу (цькування).
4. Уповноважена особа у разі виникнення підозри, або отримання заяви щодо насильства, булінгу, жорстокого поводження з дитиною/працівником закладу освіти або якщо є реальна загроза його вчинення (удома, з боку однолітків, з боку інших) проводить зустріч із особою, стосовно якої є інформація про жорстоке поводження, намагається розговорити, встановити контакт, довірливі стосунки та надати емоційну підтримку; проявити інтерес, дружелюбність, щирість, теплоту і симпатію, постраждала особа має відчути, що її дійсно чують і розуміють. У процесі розмови, якщо особа підтверджує факт жорстокого поводження чи насильства щодо неї, уповноваженій особі необхідно з’ясувати терміни подій, які відбулися, та отримати їх опис.
5. Комісія з розгляду випадків насильства, булінгу (цькування) у 7-денний період з моменту отримання заяви проводить розслідування, з’ясовує всі обставини та за результатами розслідування приймає відповідне рішення та рекомендації. За підсумками роботи комісії складається протокол.
6. Для прийняття рішення та вжиття відповідних заходів реагування результати проведеного розслідування узагальнюються наказом по закладі освіти.
7. Якщо випадок цькування був одноразовим, питання з налагодження мікроклімату в дитячому середовищі та розв’язання конфлікту вирішується у межах закладу освіти учасниками освітнього процесу. Результат розслідування та рішення комісії доводиться керівником закладу до відома постраждалого. У випадку, якщо постраждалий не згодний з рішенням комісії, керівник закладу повідомляє про право звернутися із заявою до органів Національної поліції України.
8. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то керівник закладу освіти повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
9. Уповноважена особа або особа, яка її замінює у разі відсутності відповідно до наказу про склад комісії, згідно з протоколом засідання комісії відповідає за виконання та моніторинг запланованих заходів відновлення та нормалізації психологічного клімату в закладі освіти та визначених рекомендацій для учасників булінгу (цькування).
10. Рішення Комісії з розгляду випадків булінгу реєструється в окремому журналі (паперовий вигляд) з оригіналами підписів усіх її членів.
11. Не залежно від рішення комісії, керівник закладу забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від нього.
.
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор КЗ "Кутузівський ліцей"
Л.І.Половінченко
План заходів щодо запобігання та протидії булінгу (цькуванню) на 2021/2022 навчальний рік
№ з/п | Вид роботи | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальний |
1 | Провести засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) | Батьки, вчителі | За потребою | Половінченко Л.І., директор |
2 | Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню | Вчителі | Упродовж року | Латенко О.В., заступник директора з НВР |
3 | Організація чергування в місцях загального користування (їдальня, коридор, шкільне подвір’я тощо) | Вчителі, учні | Постійно | Латенко О.В., заступник директора з НВР |
4 | Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків | Учні початкових класів | Упродовж року | Класні керівники |
5 | Провести моніторинг безпечності та комфортності закладу освіти шляхом опитування, анкетування учасників освітнього процесу | 1-11 класи | 1 раз в семестр | Мельничук Л.Ю., практичний психолог; класні керівники |
6 | Міні – тренінг «Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті» | 1-4 класи | Лютий | Класні керівники |
7 | Бесіда – тренінг «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг» | 7-8 класи | Березень | Мельничук Л.Ю., практичний психолог |
8 | Дискусія для старшокласників на тему «Як довіряти й бути вдячним» | 9-11 класи | Квітень | Класні керівники; Мельничук Л.Ю., практичний психолог |
9 | Батьківські збори. Поради батькам, щодо зменшення ризику булінгу та кібербулінгу для своєї дитини. | Батьки | Вересень | Латенко О.В., заступник директора з НВР; класні керівники |
10 | Провести тренінгові заняття: «Як не стати учасником булінгу» | 1-11 класи | Жовтень | Класні керівники; Мельничук Л.Ю., практичний психолог |
11 | Перегляд та обговорення документальних фільмів «Булер», «Джованні та балет на воді» | 5-9 класи | Листопад | Класні керівники; Мельничук Л.Ю., практичний психолог |
12 | Відзначення Дня толерантності: - вправа «Крок назустріч один одному»; - виховна година «Кодекс толерантної людини» | 1-11 класи | Листопад | Латенко О.В., заступник директора з НВР; класні керівники |
13 | Провести щорічну акцію «16 днів проти насильства» | 1-11 класи | 25.11-10.12.2021 | Латенко О.В., заступник директора з НВР; класні керівники; Мельничук Л.Ю., практичний психолог |
Коментарi